ועדת הערר אישרה פרויקט תמ"א 38/2 במרכז הוד השרון למרות התנגדות השכנים

ועדת הערר דחתה את כל טענות התושבים המתנגדים לפרויקט וקבעה כי היזם הצליח להוכיח שהפרויקט נכון וראוי מבחינה תכנונית ומשתלב היטב בסביבה

ועדת הערר לתכנון ובנייה  של מחוז מרכז אישרה לאחרונה באופן סופי את הקמתו של פרויקט התחדשות עירונית ברחוב בני ברית בהוד השרון שבמסגרתו ייבנו 142 יח"ד חדשות. ועדת הערר דחתה את כל טענות המתנגדים לפרויקט וקבעה כי היזם הצליח להוכיח שהפרויקט נכון וראוי מבחינה תכנונית ומשתלב היטב בסביבה. היזם יוצג בהליך על ידי עוה"ד ענת בירן ואינה טל ממשרד ענת בירן – עורכי דין.


הפרויקט המדובר הוא פרויקט תמ"א 38/2 הריסה ובנייה מחדש שבמסגרתו ייהרסו ויפונו 52 דירות ב-2 בניינים קיימים בני 3-4 קומות מעל עמודים, ובמקומם ייבנו 3 בניינים חדשים בני 8 קומות מעל קומת קרקע, 3 מרתפי חניה קומת גג חלקית וחדרי יציאה גג. בסך הכל הבקשה להיתר כללה 142 יחידות דיור (תוספת של 90 יח"ד ביחס למצב הקיים) ב-10 קומות ברוטו, מהן 2.5 קומות מכוח תמ"א 38, קומה נוספת מכוח הר/ 1/38 ועוד קומה בהקלה.


הפרויקט הינו במיקום מרכזי בהוד השרון בסמוך לדרך רמתיים המרכזית של העיר, האזור משלב בין בתים פרטיים ובנייה רוויה, והמתחם מאופיין בחזיתות מסחריות. בעתיד צפויה לקום בסמוך תחנה של המטרו. יזם הפרויקט הוא אל גג בנייה והנדסה בע"מ והאדריכל אריק שהם.


הערר הוגש כנגד החלטת הוועדה המקומית הוד השרון מאוגוסט האחרון, לדחות את ההתנגדויות למתן היתר בנייה לפרויקט. דיירי בניין סמוך התנגדו לקומה נוספת שאושרה בבניינים החדשים וטענו כי מדובר בסטייה ניכרת. לטענתם, בפרויקט ישנה הכבדה משמעותית על התשתיות והחניות והתנועה באזור. מנגד, היזם טען באמצעות משרד ענת בירן – עורכי דין, כי הוראות התכניות החלות על המקרקעין, הוראות תמ"א 38 ותקנות התכנון והבנייה, מאפשרות בהחלט את הוספת הקומה העשירית.

 

                           עו"ד ענת בירן | צילום: יהונתן כהן


כן נטען על-ידי היזם, כי הוכח שהקומה הנוספת מאפשרת חלוקה טובה של הדירות בכל בניין, מאפשרת לפצל בין שלושת הבניינים שייבנו, ומאפשרת סביבה יותר מרווחת ומרווחים ראויים בין הבניינים באזור שנבנים לגובה. מה גם שהיזם בחן חלופה של ביצוע פרויקט תמ"א 38/1 אך נמצא כי הריסה ובנייה מחדש תאפשר תכנון נכון יותר לאזור וגם תבטיח פיתוח סביבתי ראוי, וכן תאפשר לדיירים חדר עבודה משותף, חדר כושר ומועדון דיירים.


ועדת הערר דחתה את טענות הדיירים מתנגדים ואישרה את הפרויקט ואת תוספת הקומה שהיתה במחלוקת, לאחר שהוצגו בפניה החלופות ומכלול השיקולים, ובהם שיקולי תכנון, השתלבות בסביבה, גובה אבסולוטי, כדאיות כלכליות וכיו״ב. הוועדה נימקה ואמרה כי "הבניין לא יהיה כ׳נטע זר׳ כפי שנטען, שכן מדובר באזור מרכזי, בלב העיר, בסביבה עם ייעודים שונים כגון בנייה רוויה לצד בנייה צמודת קרקע ושימושי קרקע שונים ובכלל זה: מגורים, שטחי ציבור, שטחי מסחר ועוד. מדיניות הוועדה המקומית רואה באזור זה כאזור להתחדשות עירונית כמו גם ההנחיות המרחביות, ולכן הבקשה להיתר תואמת השקפה זו".


לדברי עו"ד ענת בירן, "החלטת ועדת הערר טומנת בחובה בשורה חשובה לתחום ההתחדשות העירונית כולו – בכך שהיא מגדירה פרמטרים לגבי אופי והיקף הפרויקטים שראוי לאשר במרכז הארץ בכלל ובמרכזי הערים בפרט במסגרת התחדשות עירונית, ומאשררת פעם נוספת את חשיבותה של ההתחדשות לענף הדיור כולו.הפרויקט החדש ישדרג את הרחוב ואת האזור כולו ויוסיף חיים וערך למרכז העיר ההולך ומתפתח. הוא מתוכנן לעילא ולעילא ואני שמחה על כך שגם הועדה המקומית וגם ועדת הערר הכירו באיכויותיו וחשיבותו ואישרו אותו לטובת בעלי הדירות המחכים כזר שנים לחידוש בתיהם ולטובת כלל תושבי העיר".